“В БЕЗТЕГЛОВНОСТ“
или ОТКРОВЕНИЯ ВЪРХУ ЧАРШАФИ…
Изложба живопис – хроматична транскрипция на образи върху тъкан,
Градска Художествена Галерия – Варна, 2006 г.
Експозицията включва 19 композиции, комбинация от колористичнообработени платове и маслена живопис.
Безтегловност
Това, че доминиращата част от платната са без рамки – вертикално позиционирани, свободно падащи материи в пространството, импонира също и на образите (живописни “отрязъци” и детайли), поставени върху текстилната повърхност, гледани от необичайна позиция или ракурс.
Най-често в картинното поле присъстват птици, летящи фигури, голи тела, реещи се цветя. Трактовката на изображенията е своеобразна дисекция на пòлета като явление, както с физичен, така и с метафизичен смисъл.
В творбите са използвани естествени материи (памук, лен). Те се явяват като еквивалент на популярен аксесоар от бита – аксесоар, свързан с характерни, всекидневни и интимни дейности от човешката реалност, а именно – чаршафът. (Интересно е да се спомене, че думата е с персийски произход.)
С чаршаф се постила леглото – мястото за почивка, сънища, секс, тайни …
С него се покриват мебелите при дълго пътуване …
С чаршаф покриват и мъртъвците…
С него можем да направим: покрив, пазещ от горещото слънце, да измайсторим люлка, платно за лодка… или просто да се завием през глава …
Значението на транскрипцията като понятие е вид пренасяне. Транскрипция имаме, когато една дума трябва да се преведе на друг език или да се прочете по определен начин. В музиката се използва за приспособяване на дадено произведение за друг, различен инструмент.
В случая, смисълът на транскрипция е пренасяне, вграждане, имплантиране на живописния абстрактен образ (или съществената част от него – детайлът), в една нова среда, обработена посредством хроматични (цветни) текстилни техники.
Резултатът е своеобразна сплав на материалното с идеалното.
Първото, представено чрез багрените платове – израз на вещественото, практичното и утилитарното, а второто чрез рисувания образ, като интерпретация на вътрешното, сетивното невидимо.